حراست
 
نام واحد :  حراست                                                                                                    تلفن داخلی : 686

تعریف حراست :

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.
وظایف حراست :
الف- حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری
ب- وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف
ج- نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها
د- حفظ سلامت مدیر به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم
ه- جلوگیری از بروز فساد اداری
حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری :
وظیفه اصلی حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ; چرا که هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد . از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدیدهای درونی و نفوذی است ، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری می کند . ثانیاً با تشخیص و شناخت آفت های درونی ، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .

بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیند های سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است :

1-
هدف کلان و راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظور پیش برد اهداف سازمان
2-
اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های مؤثر و اطلاع رسانی به موقع ، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های مؤثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان

وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف : 

1- اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سیستم به مراجع ذی صلاح
2- حفاظت از اماکن ، تأسیسات و تجهیزات
3- حفاظت از اسناد
4- حفاظت از کارکنان
5- انجام مأموریت های محوله

نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها :

سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف ها در سازمان به شرح زیر می باشد:

اول : نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده
دوم : نقش اصلاح کننده یا درمان کننده
سوم : نقش جدا کننده از سیستم

این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است چنانچه این نهاد در ابتدا سعی بر آن دارد که ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و در نهایت اگر دو روش قبلی مؤثر واقع نشد او را همچون یک عضو مرده و فاسد شده بدن از سیستم جدا کند ، چنین نقشی را حراست در سازمان ایفاد می کند . حراست در هر سازمان با پیش بینی تخلف ها و جرایمی که ممکن است در آن سازمان به وقوع بپیوندد سعی می کند به انحاء مختلف ، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد .

با این کارها

اولاً : جلوی خسارت های احتمالی که مسلماً هزینه های سنگینی برای سیستم در بر خواهد داشت ، گرفته می شود .
ثانیاً : به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در بین کارکنان گرفته می شود .

جلوگیری از بروز انواع فساد اداری :

مفهوم کلی فساد اداری از دیدگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی
عبارت است از اقدام های مأموران دولتی با اهداف انتفاع و بهره برداری برای خود و یا اشخاص دیگرو یا در قبال دریافت مال خود و یا اشخاص دیگر که از راههای زیر انجام می پذیرد :
نقض قوانین و مقررات اداری
تغییر و تفسیر قوانین و مقررات و ضوابط اداری
تغییر در قوانین و مقررات اداری
 در انجام وظایف قانونی در قبال ارباب رجوع کوتاهی و خودداری کند.
تسهیل و یا تسریع غیر عادی در انجام کار برای اشخاص معین در مقایسه با دیگران
انواع فساد :
الف : فساد خرد و کلان:
فساد کلان ، فسادی است که مقام های مافوق اداری به صورت باندی و با ارقام قابل توجه صورت گرفته و بیشتر جنبه فساد سیاسی یا حاکمیتی دارد.
فساد خرد ، فسادی است که توسط کارکنان جزء صورت می گیرد.
ب : فساد سازمان یافته و فساد فردی :
در فساد سازمان یافته وجوه (رشوه) مورد نیاز و دریافت کننده در سیستم اداری مشخص است و پرداخت وجه ، انجام کار را تضمین می کند .
 در فساد فردی به چند مأمور دولتی مبالغی پرداخت می شود و ضمانتی هم برای اجرای قطعی خواسته رشوه دهنده نیست.
ج : فساد قاعده مند و فساد غالب :
فساد قاعده مند: فسادی است که احتمال کشف و مجازات در آن کاهش و انگیزه های فساد افزایش می یابد.
فساد غالب : فسادی است که سراسر دستگاههای دولتی را فرا گرفته باشد .
ریشه یابی برخی عوامل سازمانی در ترویج فساد :
1- عدم وجود شفافیت و پاسخ گویی در فعالیت های نظام اداری : هرچه در یک سیستم باز ، عدم شفافیت و پاسخ گویی نسبت به ارباب رجوع و کل مجموعه و خصوصاً به سیستم های نظارتی بیشتر باشد به همان تناسب فساد اداری افزایش خواهد یافت و بالعکس هرچه ضریب پاسخگویی در یک سیستم بیشتر باشد فساد اداری کمتری در آن سازمان جریان خواهد داشت .
پیشنهاد های مدیریت حراست در جهت کاهش بروز عوامل سازمانی و ترویج فساد در سیستم :
شفاف سازی قوانین
استقرار نظام های سنجش عملکرد کارکنان
شایسته سالاری در عزل و نصب ها
مشارکت دادن کارکنان در اداره امور
ملزم ساختن واحد ها در پاسخ گویی
برخی عوامل فرهنگی واجتماعی فساد اداری :
 ضعف وجدان کاری و انضباط اجتماعی
رواج مادی گرایی
قوی بودن پیوندهای فامیلی و قبیله ای
سطح پائین اخلاقیات در جامعه
نقص مجموعه نظارت های حسابرسی و اطلاعات نامربوط
راهکارهای پیشنهادی مدیریت حراست برای پیشگیری از عوامل فساد فرهنگی ، اجتماعی :
ترویج فرهنگ اسلامی
ترویج فرهنگ وظیفه شناسی و وجدان کاری
 آگاه ساختن مردم به قوانین و مقررات و حقوق شهروندی
افزایش سطح اطلاع رسانی به مردم و ارتقای پاسخ گویی دستگاههای اجرایی

 
                                                                                                                                                  back.pngصفحه اصلی
            
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1395-8-28 21:46        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ